بهترین تفسیر قرآن مجید
تفصیر قرآن
سیری در تفصیر قرآن
بهترین تفسیر کلام الله مجید از لحاظ عرفانی ،فلسفی کدام است یعنی اینکه هر کدام از اینها بهترینش از چه کسی است آیا مفسرین قران باید اجازه داشته باشند برای تفسیر ؟

الف) مفسران، از نظر روش و اسلوب بحث در استنباط معانی آیات قرآن و شکل ارایه آن، اختلافات بسیاری دارند، حتی مشاهده می‏شود در یک تفسیر روش‏های متعددی برای ارایه معنای آیه به کار رفته است. از این‏رو اگر چه تقسیم‏بندی دقیق تفاسیر بر حسب روش کار سختی است. اما با توجه به اهدافی که مفسران از ارایه تفسیر خود داشته‏اند می‏توان گفت بهترین تفاسیر شیعی عبارتند از:


1ـ بهترین و جامع‏ترین تفسیر از نظر علمی، فلسفی، کلامی و قران به قرآن «تفسیر المیزان» اثر علامه سید محمد حسین طباطبایی است. پس از آن تفسیر «تسنیم» تألیف آیت‏الله جوادی آملی قرار دارد که همان شیوه را به پیش گرفته و مشرب عرفانی از ویژگی‏های آن است.


2ـ بهترین تفسیر فارسی، اجتماعی و عصری «تفسیر نمونه»، اثر آیة‏الله مکارم شیرازی و جمعی از محققان است.


3ـ در زمینه تفسیر روایی، تفاسیر متعددی مانند البرهان، عیاشی، صافی، نورالثقلین و... به نگارش در آمده است که هر کدام از جهاتی برتری و از جهات دیگری نقص دارند. به نظر می‏رسد بهترین آن‏ها از نظر صحت روایات، تفسیر «صافی»، اثر علامه محسن فیض کاشانی و از نظر جمع‏آوری مجموعه‏ای از روایات، تفسیر «نورالثقلین» اثر عبدعلی بن جمعه عروسی هویزی می‏باشد. در کتاب سیر تطور تفاسیر شیعه در مورد تفسیر اخیر آمده است:به دلیل هوشیاری هویزی نسبت به مشکلات اخبار تفسیری، می‏توان او را ستود و کار وی را در مقایسه با دیگر گردآورندگان احادیث تفسیری، دقیق‏تر و با حسن سلیقه‏ی بیشتر یافت(ایازی، سید محمد علی، سیر تطور تفاسیر شیعه، نشر مؤسسه نمایشگاه‏های ایران، ص 116).


4ـ بهترین و جامع‏ترین تفسیر قدیمی «مجمع البیان» اثر ابوعلی فضل بن حسن طبرسی است که دانشمندان شیعه و سنی آن را مورد توجه قرار داده‏اند(ر.ک:سیر تطور تفاسیر شیعه، سید محمد علی ایازی/درسنامه‏ی علوم قرآنی، حسین جوان آراسته)


ب) دانشمندان علوم قرآن، در تفسیر، اجازه را شرط ندانسته‏اند، اما به دلیل اهمیت آن گفته‏اند کسی که جامع علوم پانزده‏گانه باشد می‏تواند به تفسیر قرآن بپردازد. آن علوم عبارتند از:1. لغت. 2. نحو. 3 صرف 4. اشتقاق. 5 و 6 و 7. معانی، بیان و بدیع. 8. علم قرائت. 9. اصول دین. 10. اصول فقه. 11. اسباب‏النزول و قصص. 12. ناسخ و منسوخ. 13. فقه. 14. احادیث. 15. علم موهبت(ر.ک:قرآن پژوهی، بهاءالدین خرمشاهی، مرکز نشر فرهنگی مشرق، ص 143).


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 28 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط علی رئوفی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 61
بازدید ماه : 59
بازدید کل : 48177
تعداد مطالب : 11
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1